Ajokortin uusimista

Posted On 22.06.2009

Kategoria(t): IhmiSET!

Comments Dropped leave a response

Koska leikkautin silmäni lasittomiksi, ajokortti pitää uusia. Vanhassa ajokortissa on ehto, että ajaessa tulee käyttää silmälaseja. Tässä tilassa se olisi hiukkasen vaarallista, joten uusitaan se kortti ehdottomaksi.

Soitin viime viikolla Pasilan poliisitalon lupapalvelutoimistoon kysyäkseni miten minun tulee toimia tilanteessa jossa ajokorttiin kirjattu ehto on turha. Selitin, että silmäni on laseroitu ja odotin ohjeita. Ekalla kerralla puhelimeen vastasi nuori nainen, joka sanoi että minun pitää hankkia silmälääkäriltä tai optikolta todistus siitä että näen tätä nykyä niin hyvin että en tarvi laseja ollenkaan. Sen lisäksi mukaan pitää ottaa 2 valokuvaa ajokorttihakemusta varten sekä passi. Ajokortin toimitus kestää 6 viikkoa ja maksaa 40 euroa. Selevä, ei muuta ko todistusta hankkimaan, kuvat ja passit oli jo.

No soitin sitten toisenkin kerran parin päivän päästä kun alkoi mieltä kaihertaan että mitenkäs minä autoa ajan lomalla jos kortti on toimituksessa. En tiennyt että jätetäänkö vanha kortti laitokselle vai saako sen vielä mukaan. Tällä kertaa puhelimeen vastasi nuori mies, jolle selitin samat litaniat silmien laseroinnista ja niin pois päin. Nuori mies sanoi, että minun pitää ottaa kopio siitä optikon antamasta lapusta ja pitää sitä mukana jos ajelen autolla, vanhan kortin saan pitää siihen kunnes uusi tulee. Lisäksi hän kertasi jo tutut ohjeet; mukaan kaksi valokuvaa, passi henkilöllisyyden todistamista varten, toimitus kestää 6 viikkoa ja maksaa 40 euroa.

No minä tänään töihin ottamaan kopiota optikon todistuksesta. Todistutin sen vielä oikeaksi parilla kaverilla (kiitos!) ja sitten eikun Pasilaan. Ois pitäny ottaa läääkkkeeetttt mukaan. Pasilan lupatoimistossa virkailija kysyi että onko mulla kolmatta valokuvaa väliaikaiseen korttiin. No ei, ohje oli että 2 kuvaa mukaan. Joo ja kortin toimitus kestää 7 viikkoa. Ja maksaa 12.5 euroa. Öh? Ihmettelin että olen kahdesti soittanut ja minulle annettiin aivan erilaista tietoa kuin nyt lupatoimistossa. ”Niin mutta” sanoi virkailija.

Ehdotin myös ohjeistuksen yhtenäistämistä, johon virkailija totesi että ei tässä ole kuin yhdet ohjeet, että ehkä minä olen soittanut jonnekin aluetoimistoon tjsp. Minä inttämään että no minä olen kahdesti tänne soittanut, molemmilla kerroilla on vastattu että ’Pasilan poliisitalon lupatoimisto’ ja molemmilla kerroilla olen saanut yhtäläiset ohjeet jotka ovat ristiriidassa rouva virkailijan kertoman kanssa. Että ehkä se yhtenäistäminen olisi paikallaan. No sitten virkailija myöntyi että ehkäpä puhelimeen on vastannut vasta vähän aikaa talossa ollut virkailija. Joo. Varmaan. Kahdesti.

No joka tapauksessa ajokortin uusimisprosessi on käynnissä. Jos ajelen autoa uusimisprosessin aikana, niin mukana pitää olla se kuvaton väliaikainen ajokortti ja passi (koska kuvaton). Sillälailla. Ja 12.5 euroa.

Jätä kommentti