Hajukoe

Posted On 13.10.2010

Filed under Hörhöily, Kosmetiikka

Comments Dropped leave a response

Olen lukenut kaikenlaista liittyen deodoranttien ja antiperspiranttien haitallisuuteen. Joissakin antiperspiranteissa on alumiinia, joka tukkii hikihuokoset niin että hikoilu vähenee. Apteekin kamat on niin stydejä että jopa lopettavat hikoilun kokonaan. Paitsi mulla. Alumiini on joissakin kirjoituksissa (ja tutkimuksissa?) liitetty rintasyöpään.

Deodorantit taas estävät hien hajua mutta eivät vähennä varsinaista hikoilua.

Mulle hikoilu on jonkinmoinen ongelma ja olen tehnyt siitä empiirisiä tutkimuksia.

1) Hikoilen yleensä niin paljon että kainalot ovat paidasta märät

2) Jos kainalossa on antiperspiranttia, niin hien ja kemikaalin sekoitus tarttuu paitaan. Paitojen kainalot kovettuvat ja muuttavat väriä. Vaikka antiperspirantin tarkoitus on vähentää hikoilua niin ei se mulla niin tee. Paitsi ne apteekin myrkyt.

3) Jos dödö pettää, haju on karmea.

4) Paidan väri ja materiaali vaikuttaa dödön petäämisen jälkeen siihen karmeaan hajuun. Valkoisessa paidassa en haise NIIN pahalle, mustassa, tummanruskeassa ja tummanpunaisessa haisen kalmolle (tosin en ole koskaan ruumista haistanut, tämä on enemmänkin kielikuva). Tämä johtunee jostakin mustasta väriaineesta jota käytetään myös värisekoituksissa. Musta tekokuitupaita on ihan killeri. Valkoinen puuvillapaita ei ole niin paha. Mutta valkoisen paidan kainalot kellastuvat.

Tulin Napapiirille 3 viikoksi metsälle. Olin 2 viikkoa lomalla ja nyt teen viikon töitä täältä jotta pääsen vielä ensi viikonloppuna metsään. Olen koko ajan ollut käyttämättä dödöä. Olen tarponut metsässä, suolla, risukossa, pusikossa ja vaikka missä, selässä jakkarareppu jossa on kirves, eväät, yli 2l nestettä, joskus varavaatteita, kartat, kompassi jne ja olalla pyssy. Olen ollut litimärkä sekä päältä (suolla ja lumisateessa kastuu) että sisältä (hiki). Silti paidat eivät haise. Hiki kyllä haisee hielle mutta ei millekään ruumiille. Ja tosiaan paidat eivät haise, monesti olen pitänyt samaa paitaa pari päivää.

Tämän kokeilun tarkoitus on myös pitempiaikainen. Olen lukenut, että se antiperspiranteissa käytetty alumiini jää niihin hikirauhasista ulosjohtaviin kanaviin. Tästä aiheutuu kuulema vaikka minkälaista haju- ja muuta ongelmaa. Saattaa kestää viikkoja ennen kuin alumiiniyhdisteet ovat tulleet kehosta pihalle kun on lopettanut dödön käyttämisen. Sitten haju- ja  hikoiluongelma pitäisi olla pienempi ja pitäisi pärjätä vähemmillä myrkyillä. Olen nyt 3 viikkoa alumiinittomana ja ensi viikolla, kun palaan toimistolle, jotain hajunestoa on käytettävä. Kokeilen silloin jotain luonnomukaista deodoranttia, esim Biothermin ekosertifioitua dödöä. Voi olla että se nyt riittääkin hienhajun estämiseksi. Tai sitten ei. Jos riittää, niin jäljelle jää ongelma nimeltä märät kainalot. Mutta ainakaan en haise.

Raportoinen ensi viikolla kestääkö dödö vai ei.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s