Mitä pitää syödä?

Terve taas! Kohta tulee metsästysjuttuja mutta sitä ennen sapuskaa.

Olen viimeisen vuoden-kahden aikana – kuten jo monta kertaa mainittu – muuttanut ruokavaliotani. En osta tehotuotettua porsasta enkä kanaa, lasken jokaisesta tuotteesta joka ei ole raaka (eli juustoista, eineksistä, leivästä jne) E-aineet ja suosin tuotteita joissa ei ole ensinkään E:tä tai ne on ns. neutraaleja E-aineita kuten sitruunahappoa (E330), olen lakannut aromisuolan eri natriumglutamaatin eli MSG:n eli E621:n käyttämisen ja teen mahdollisimman paljon ruuastani alusta asti itse. Nyt viime aikoina olen vähentänyt maidon juontia ja leivän syöntiä sekä opetellut käyttämään uusia aineksia kuten punajuurta. Punajuuriepisodi oli hauska 😀

Viimeisen vuoden-kahden aikana olen myös lukenut aika paljon ruokajuttuja netistä ja lehdistä. Tässä tulee ongelma. Yhtäältä meillä on valtion ravitsemussuositus joka painottaa hiilihydraateista saatavaa energiaa. Toisaalta meillä on paljon esim 2-tyypin diabetestä sairastavia ihmisiä jotka ovat viitanneet kintaalla viralliselle ravintosuositukselle 2-tyypin diabeteksen hoidossa ja ryhtyneet karppaamaan. Moni on kertonut että paino laskee, arvot paranee ja jopa lääkkeetkin voi jättää parhaassa tapauksessa pois. Karppaushan tarkoittaa sitä että rajoitetaan hiilareiden määrää vähentämällä ruokavaliosta leipää, pastaa, pottua, sokeria jne ja lisätään lihaa, juustoa, palkokasveja, tofua ja rasvaa sekä rehuja.

Kolmannelta kantilta katsoen meillä on myös tyyppejä jotka hylkää kaiken muun ja ryhtyy raakaravinnolle. Käytännössä tämä tarkoittaa kasvisruokavaliota, jossa syötäviä juttuja ei ole kypsytetty. Hapatus ilmeisesti sallitaan. Yksi Olli Posti on saanut tällä raakaravinnolla sekä superruuilla ”parannettua MS-tautinsa” (mutta peloittaa että kyse on vain hiljaisesta vaiheesta koska Olli ei suostu menemään tutkimuksiin joissa voitaisiin todeta että MS on todellakin poissa tai sitten vain todeta että se on hiljaisessa vaiheessa). Supersapuskat kuuluvat ilmeisen monesti tähän raakaruokasysteemiin. Superit ovat sellaisia aineita joissa on kauhiasti ravinteita, esim levät, mustikat, gojimarjat ja tyrnimarjat. Sanoin tuossa että käytännössä raakaruoka tarkoittaa kasviruokavaliota mutta tiedän ainakin yhden ihmisen joka syö lihansa raakana. Ei hän käsittääkseni sitä paljoa syö, mutta syö kuitenkin. Tällä raa’alla pelillä taas karppaaminen on äärimmäisen vaikeaa!

Sitten tähän koko soppaan pitää vielä ottaa mukaan ruuan laatu, eli onko ruoka tuotettu tehosti vai luomusti. Itse suosin luomua. Enemmän lihassa kuin muissa, mutta mahdollisuuksien mukaan ostan muutakin luomuna.

Että terve! Mitä tässä pitäisi nyt syödä? Raakaruokaa perustellaan sillä että ihminen ei alunperin tiennyt miten ruoka kypsennetään joten on luonnollisinta syödä raakaruokaa. Mutta entäs sitten kun kuulin vasta-argumenttina että ihmisen aivot tai ainakin yhteiskunta alkoi kehittyä vasta kun ruokaa alettiin kypsentämään?

Karppaamista perustellaan sillä että kroppa käsittelee hiilarienergiaa eri tavalla kuin protsku- ja rasvaenergiaa. Hiilari on tarkoitettu heti kulutettavaksi ja esimerkiksi ammattiurheilija voi huoletta syöpötellä leipää ja pottua koska se kuluttaa heti kaiken pois. Jos tämmöinen tavallinen talliainen joka urheilee 3-5 x viikossa noin tunnin kerrallaan söisi yhtä paljon hiilareita kuin ammattiurheilija niin perse leviäis. No on se levinnytkin. Parempi ois siis syyä enemmän protskuja ja rasvaa. Jos hiilareita syö eikä niitä sitten samantien kuluta, ne menee perseeseen. Mites sitten kun aivot voi käyttää vain glukoosia ja ketoaineita energianaan ja ihmisten aivokapa ja/tai yhteiskunta lähti kehittymään kun alettiin viljelemään sapuskaa? Siis viljaa, sitä pahaa hiilaria josta tulee glukoosia! Oisko mahollista että vilja tai siis hiilarit ei oiskaan NIIN pahoja. Tosin kukaan ei käsittääkseni ole kehottanut ketään alkamaan nollahiilarirdieetille vaan lähinnä järkevöittämään hiilarinkulutustaan käyttämällä täysjyvätuotteita ja paljon kasviksia sekä unohtamalla ranskanleivän ja kaikki valkoiset jauhot. Esimerkiksi.

Valtion ravitsemussuositus se vasta hölömö systeemi on! Mukana suositusta tekemässä on ihmisiä jotka KUULEMA eivät ota ihmisten kokemuksia esimerksiksi karppauksesta kuuleviin korviinsa. Voisikohan asiaan vaikuttaa esimerkiksi se että porukassa joka tätä suositusta tekee on mukana myös ihmisiä joilla on hyvinkin vahvoja kytköksiä teollisuuteen ja maatalouteen. Syökää siis hyvät ihmiset leipää, sanoo valtio. Sama valtio opettaa meitä ajattelemaan että eläinrasvat ovat pahoja ja kuolet ihan varmasti jos niitä kulutat. No, kuoleepa sitä kuitenkin. Luin vasta kun yksi lääkäri avautui 2-tyypin diabeteksn hoidosta, kun karppausta ei saa antaa hoito-ohjeena vaikka hänen mielestään se on tosi hyvä ruokavalio taudin hoitoon. Jos sen antaa hoito-ohjeena niin sotii käypä hoito -ohjeistusta vastaan ja sahaa omaa työpaikkansa oksaa altansa.

Rasvapelko on muuten mennyt LIIAN pitkälle. Äitini teki nerokkaat ja laihdutushimoissaan jätti kaiken – tarkoitan kaiken – näkyvän rasvan ruokavaliostaan pois. Seurauksena oli, että hänen sormenpäänsä aukesivat verille. Perusteluna oli että ”en minä muuten laihdu”. Ei perkele, sanoin minä ja puistelin päätäni.

Itse olen siis valinnut tien, jossa syödään mahdollisimman puhdasta ruokaa. Käytän iloisesti juustoja ja rasvoja ja lihaa, koitan syödä mahdollisimman paljon vihanneksia joista suuren osan raakana. Vältän valkoista leipää ja pottua. Syön ruisleipää vähän. Ja puuroa aamulla usein. Seuraavaksi pitäisi vähentää pastan kulutusta ja lisätä voin ja kananmunien käyttöä. Maito pitäisi vaihtaa vähintään kevytmaitoon ja unhoittaa nuo rasvattomat kurrit. En tiedä onko tämä nyt oikia ruokavalio tai ees sinnepäin, mutta virtaa tuntuu riittävän ihan jees ja mahakaan ei ole ihan hirveästi oikutellut. Ruokavalion vaihtaminen itselleen sopivaksi ei käy käden käänteessä. Siihen saattaa mennä vuosia kun kokeilee että mikä sopii ja mikä ei. Joskus uuden muutoksen vaikutukset voi näkyä viikossa, joskus siihen voi mennä puoli vuotta.

Yhdestä asiasta kuitenkin olen varma. Teollisesti tuotetut lisäaineet eivät kuulu ihmisen ravintoon. Välttäkää niitä. Ostakaa sapuskaa jossa on mahdollisimman vähän E-aineita. Ostakaa semmosta sapuskaa jonka raaka-aineet ymmärrätte. Minä en ainakaan ymmärrä ”emulgointiaine” -sanaa (vielä ulkoa) joten en halua sapuskaa missä on tämmöistä emulgointiainetta. Ostakaa mahdollisimman puhdasta ruokaa. Kyllä sen nyt järkikin sanoo että luomu, johon ei ole esimerkiksi lihaan lykätty miljoonia antibiootteja, on parempaa kuin liha johon on. Tai että omppu jota ei ole ruiskutettu myrkyllä on parempi kuin omppu jota on. Näistä kahdesta asiasta olen ihan varma. Loppu löytyy kokeilemalla.

Ai niin se punajuuriskenaario 😀 Olin tuossa pari viikkoa Napsulla äidin ja isän luona ja totesin että nyt kuulkaa syyään punajuurta, minä teen punajuuri-aurajuustolaatikkoa. Mentiin sitten kauppaan ostamaan tarpeita ja eihän siellä ollu irtopunajuuria vaan ne oli kolmen kilon säkeissä! Ostin sitten semmosen. Ensin tein sitä laatikkoa, sitten tein punajuurisalaattia joka oli vähänkö rosollia mutta ei sinne päinkään. Seuraavaksi lindströmin pihviä ja lopuksi uunipunajuuria (niinkuin veneperunoita mutta punkuista). Tiedättehän sanonnan että rinsenssat kakkaa vaaleanpunaisia sydämiä. No minä olin sen pari viikkoa ihan ainakin puoliksi rinsenssa 😀

Koira hullaantui uunipunajuuriin täysin ja kuolasi kuplia kun sille näytti yhtä uunivenepunajuurta. Ja tekiihan mitkä vaan temput että saisi sen punkun suuhunsa.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s