Mielipuolista laihdutusta

Nyt ottaa niin kovasti päähän (työasiat) että haukunpa tähän huvikseni yhen esityksen.

Ensin pohjaa: kyse on laihdutuksesta. Asiaan perehtyneille pitäisi olla selvää että sopiva maksimi laihdutusvauhti on 0,5-1kg viikossa – tietysti hitaamminkin voi pudotella – ja ravinnosta saatavan energian määrä päivässä vähintään 1200 kilokaloria (kcal). Tämä 1200 pätee esimerkiksi pienille naisille. Isommat naiset ja miehet voi syödä vaikka 1500 tai 2000 kcal päivässä ja laihtua silti tuon kilon verran, riippuu kulutuksesta. Kuitenkin kun syödään vähemmän kun kulutetaan, laihdutaan. Kun syödään vähemmän kun kulutetaan niin kannattaisi kiinnittää huomiota ateriarytmiin ja siihen että saa ravinnosta kaikki tarvittavat aineet kuten vitamiinit ja kuidut. Ruokavalioihin en ota kantaa, niistä on niin monenlaista juttua liikenteessä. Minusta oleellinen on tuo energian määrä.

No niin. Iltalehti raportoi terveysosastollaan 26.5.09 että ”HARRI PUDOTTI 60 KILOA”. Kuulostaa hyvältä, eikö totta? Aivan mahtavaa että joku on pystynyt pudottamaan noin paljon painoa, tyyppi on varmaan terveempi ja tuntee olonsa paaaljon paremmaksi kuin paksukaisena.

Kun lukemista jatkaa, niin ensimmäisenä tulee mieleen että eikö IL:n toimittajilla ole minkäänlaista vastuuntuntoa (no ei) kun mainostavat tällaista. Harri on nimittäin laihduttanut sen 60 kiloa kahdeksassa kuukaudessa. Hän aloitti 600 kcal:n energioilla päivässä ja ”syö nyt jo 1000 kcal päivässä”. TAJUATTEKO TE OLLENKAAN PALJONKO RUOKAA ON 600 KCAL TAI 1000 KCAL????

Harrin ateriarytmi on tämä: ”Nyt aamiaiseen kuuluu tummaa leipää, keittokinkkua ja kasviksia. Lounaalla Takala tankkaa reilusti salaattia, kasvispihvejä tai kalaa. Sen jälkeen hän syö tarvittaessa näkkileipää, hedelmiä tai lisää salaattia.” Jos oikeen ymmärsin niin Harri syö 2 kertaa päivässä. Sen jälkeen ”tarvittaessa” rehuja tai näkkäriä. Miten kun minusta tuntuu että se syöminen ois hyvä toimittaa vähintään 4 kertaa päivässä, joillekin sopii 6 kertaa.

Liikunta on edistää laihtumista ja on oleellinen osa varsinkin painonhallintaa kun tavoitteeseen on päästy. Harri on ottanut tämänkin huomioon ja ”keskivertopäivään kuuluu 30 kilometrin rullaluistelulenkki ja tunti juoksumatolla”.  SIIS JOKA PÄIVÄ??? Entä lepopäivät? Ja minusta on ihan pösilöä mainostaa tätäkin, ei normaali ihminen tuohon kykene. Tiedättekö, että riippuvuudet ei ole hyvästä, ei edes liikuntariippuvuus?

Tosi hienoa että Harri on onnistunut laihdutuksessaan ja tuntee olonsa paremmaksi, mutta tapa jolla tähän on päästy on kyllä ihan päin helvettiä. Ei tuollaista saisi edes mainostaa, ei kaikki ole niin (säkenöivän älykkäitä ja) tiedostavia energia-asioissa kuin minä! Mitä jos joku ottaa tuosta mallia ja menee säästöliekille, rikkoo sisäelimensä ja kaiken päälle tukirankansa ja lihakset? Olen ennenkin lukenut IL:stä laihdutusjuttuja ja ne on yleisesti ottaen olleet aika ok, mutta nyt meni yli.

Itsehän olen sitä mieltä, että jos meinaa kunnolla alkaa painoa menettämään, niin kannattaa jutella esimerkiksi ravintoterapeutin kanssa, tutkia asioita – esimerkiksi eri ruokavalioita – itsekseen ja kokeilla mikä on itselle paras. Pitäisi esimerkiksi tiedostaa se, että jos saa liian vähän energiaa koko ajan, niin kroppa menee säästöliekille ja paino ei liiku mihinkään tai jos liikuu niin ylöspäin. Niitä on oikeasti sellaisia ihmisiä jotka sanoo että ”syön niin vähän mutta en laihdu”. Normaalistihan tällainen syön-niin-vähän-ihminen ei tajua syövänsä esimerkiksi lasten lautaselle jättämiä ruokia tai napostelevansa koko ajan. Mutta on niin oikeasti sellaisia ihmisiä jotka syö tosi vähän mutta paino ei putoa. Ratkaisu: syö enemmän. Kroppasi on säästöliekillä ja pitää kynsin hampain kiinni kaikesta energiasta eli vararavinnosta eli läskistä mitä siinä on. Tähän auttaa kuitenkin energiamäärien laskeskelu vaikka se tylsää onkin. Energiamäärien laskeskelussa auttaa ruokapäiväkirja. Vaikka sekin on tylsää.

Yksi asia tuossa jutussa oli hyvää: Harri sanoo että ”Vain silloin laihtuu, kun kuluttaa enemmän kuin syö. Matematiikka on yksinkertaista, eikä ole olemassa isoluisia ihmisiä”. Mutta hei, 600kilokaloria päivässä ja sitä pitää oikeen mainostaa??? JOKU ROTI SENTÄS!!!

Olisi mielenkiintoista seurata tilannetta ja katsoa esimerkiksi vuoden tai kahden päästä että onko 60 kiloa pysynyt pois ja onko liikunta-annos päivässä yhä sama. Enpä usko että on, kumpikaan.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s