Hyvä elämä I

Posted On 03.04.2009

Filed under Maailmanparannus, Terveys

Comments Dropped one response

Hyvä elämä vastuuvapauslauseke. Näillä asioilla ei leikitä.

Nyt ollaan isojen asioiden äärellä. Ei puhuta sen vähemmästä kuin hyvästä elämästä. Mitä se edellyttää?

Jos elämä voi hyvin ja on onnellinen niin elämä on hyvää.

Onnellisuus ei tarkoita sitä että on onnensa kukkuloilla, minusta se tarkoittaa enemmänkin että ei ole onneton. Elo on seesteistä. Sitä ei kuitenkaan saa sekoittaa välinpitämättömyyteen tai siihen että mikään ei tunnu missään.

Onnellisuuteen tietysti vaikuttaa moni asia. Vastoinkäymiset monesti aiheuttavat turhautumista, surullisuutta ja onnettomuutta, mutta huomatkaapa, että minun logiikan mukaan myös surullinen voi olla onnellinen.

Turhautuminen voi johtua esimerkiksi töistä, kun siellä nyt on kaikenlaista. Toivottavasti tämä kaikenlainen on kuitenkin vain väliaikaista ja vapaa-ajalla kaikki on hyvin. Turhautunut ihminen voi silti olla onnellinen. Itse olen monesti ollut turhautunut ja jopa vihainen töissä, mutta olen silti ollut onnellinen koska osaan erottaa työn ja vapaa-ajan toisistaan.

Aina ei ollut näin. Muutama vuosi takaperin koin lievän pööniksen (burn out). En osannut ajatella mitään muuta kuin töitä, puhuin vain töistä, koko perkeleen elämä pyöri töiden ympärillä. Ja hei, minä en todellakaan ole mikään maailman tai edes firman tärkein ihminen. Menin lääkärille ja totesin että nyt on kuule näin. Sain kahden viikon sairasloman. Ensimmäinen viikko meni niitä työasioita miettiessä mutta toisella viikolla pääsin jo irti. Palasin töihin eri ihmisenä. Sen jälkeen en ole kokenut edes pööniksen oireita. Olen sisäistänyt sen, että työni on tärkeää, mutta ei sota yhtä miestä kaipaa. Työ on työtä, sitä tehdään siksi että siitä saadaan rahaa. Maailma ei kaadu siihen jos yksi projekti kaatuu. Minulle ei makseta uskollisuudesta tai lojaalisuudesta, minulle maksetaan 7.5 tunnista päivässä. Teen parhaani ja jos se ei riitä niin syitä mahdolliseen epäonnistumiseen täytyy etsiä muualta. Esimerkiksi resurssit (rahat, ajat, projektin ihmiset – jopa minä itse) voivat olla sellaiset että vaikka päälläs seisot niin perseelleen menee. No, nämähän selviävät projektipäällikölle jo projektin alussa, joten ei kannata seisoa päällänsä.

Minun pöönis oli toden totta lievä. Tiedän ihmisiä jotka ovat ajaneet itsensä siihen tilaan töiden takia että mikään ei enää suju ja kahden kuukauden sairasloma ei riitä palautumiseen. Sen lisäksi, kun on oltu saikulla pitkään, niin siitä ei ole opittu mitään. Kun palataan töihin, niin sama meno jatkuu. En tajuu noita ihmisiä. Mulle riitti kerta. Tarkkailen itseäni ja muutan asioitani ajoissa.

Tämä ei päde pelkästään sillä alalla millä minä olen. Tämä pätee joka alalla. Olen ollut mm leipomossa töissä ja ihan samat lait siellä oli. Jos leipää tule hihnalta enemmän kuin kerkiät yksin lappaa pussiin, niin ilmota vuoropäällikölle että nyt menee reisille. Jos vuoropäällikkö ei tee asialle mitään niin tee työsi niin hyvin ja niin nopeaa kuin pystyt mutta jos se ei riitä niin anna leipien pudota lattialle.

Toki työelämässä vaaditaan joustoa puolin ja toisin, mutta tämä pitää ottaa kirjaimellisesti. Puolin ja toisin. Jos esimies haluaa että teet ylitöitä niin
a)Kuuntele itseästi. Mikä on olo?
b)Jos olo on ok, niin teepä niitä ylitöitä. Muista kuitenkin että niistä pitää saada asiallinen korvaus eli tunnit tai rahat kertoimilla
c) Jos olo ei ole ok, niin älä tee ylitöitä. Ylitöistä saa kieltäytyä.

Vastoinkäymiset voivat myös aiheuttaa surullisuutta. Minä olen hyvin tunneherkkä ihminen. Märisen helposti. Viime syksynä yksi hirviporukkamme veteraanikoirista kuoli onnettomuudessa. Olin ihan paskana. Itkin sitä monta iltaa vaikka koira ei edes ollut minun. Minä vaan tykkäsin siitä koirasta niin kovasti, se oli aina iloinen ja hyväkäytöksinen ja kaveri. Toisaalta löysin asiasta senkin hyvähkön puolen että ainakin se piski kuoli tehdessään sitä mitä rakastaa ja ns. saappaat jalassa. Kunpa minullekin kävisi niin kun lähtö koittaa. Silti, vaikka olin surullinen, niin sitä perustilaa, eli onnellisuutta, tämä ikävä tapaus ei muuttanut.
Kun perheeni ensimmäinen koira kuoli, se oli kova pala. Koira piti lopettaa ja eläinlääkäri oli törttö. Onneksi vanhempani, jotka olivat koiraa kuskaamassa, pääsivät samantien toiselle eläinlääkärille joka ei ollut yhtään törttö ja hoiti homman asialisesti. Koira on haudattu mökillemme. Menetyksestä on 9 vuotta, enkä vieläkään ole käynyt sillä mökillä. Nyt minusta tuntuu että voisin ensi kesänä mennä, jos saan mennä yksin (miksi en saisi, duh). Käsittelen asian loppuun. Asiaan saattaa vaikutta se, että luin Buddhalaisen kuoleman kirjan ja käsittelin sen tarjoamaa kuvaa omassa kontekstissani.

Olen kerran ollut syvästi onneton ja voin kertoa että ei ollu hauskaa. Silloin elämä oli niin päin mäntyä kuin voi kuvitella. Minulla todettiin kahdeksisen vuotta sitten keskivaikea masennus. Minulla oli päiviä jolloin heräsin siihen että itken, söin aamupalan ja kävelin töihin itkien, itkin koko päivän töissä, kävelin itkien kotiin ja kotiin tultuani nukahdin itkien. Nukkuminen oli mustaa, en nähnyt unia. No, ainakin kyynelkanavat puhdistuivat kunnolla!
Masennukseeni vaikuttivat yksittäiset, sarjana tulleet takaiskut ihmissuhteissa ja eläinsuhteissa. Liika on liikaa kun se liika tulee putkessa. Eläinsuhteissa vaikutti jo edellämainittu kaverin poismeno sekä hänen seuraajansa äkillinen poismeno (seuraava koira jouduttiin lopettamaan pentuna) ja ihmissuhteissa koin että minua on kohdeltu epäoikeudenmukaisesti. Hoitava terapeutti sanoi että ”sinulla taitaa olla korostunut oikeudentaju”. No sehän on loistavaa! Auttoi tilanteessa IHAN HITOSTI (täytyy myöntää että jos joku asiat menee ”väärin” niin se patittaa suunnattomasti!).
Heräsin hoitoon siinä vaiheessa, kun päähäni pulpahti ajatus ”mitä jos teen jotain itselleni”. Aivan kuin en olisi itse olisi hallinnut tekemisiäni. Siihen mennessä olin kyllä jo miettinyt kaikenlaista, kuten että mikä olisi siistein (siis vähiten epäjärjestystä ja sotkua aiheuttava) tapa tehdä itsemurha. Tulin kyllä mietinnöissäni tulokseen, mutta enpä nyt kerro sitä tässä. Silti, vaikka tulokseen tulinkin, niin se, että mietin näitä asioita, ei riittänyt siihen että olisin hakeutunut hoitoon. No, tämän herätyksen saaneena hakeuduin siis hoitoon ja minut hoidettiin kuntoon terapialla ja lääkkeillä. Paras asia mitä mulle on tapahtunut. Sen lisäksi että parannuin, osaan sairauden ja hoidon jälkeen arvostaa asioita eri tavalla ja tunnen itseni paremmin. Maailmankatsomukseni on laajentunut.

Olen myös kokenut välinpitämättömyyttä ja sitä että mikään ei tunnu miltään. Tähän oli syynä Duact-niminen allergialääke. Olin vastikään toipunut siitä masennuksestani ja mietin että mikä nyt on, taasko sitä samaa paskaa. Menin lääkärille ja onneksi lääkäri kysyi että käytätkö jotain lääkkeitä. Sanoin että olen käyttänyt Duactia nyt jonkin aikaa allergian takia (kesä=siitepöly). Lääkäri kauhistui ja sanoi että käyttö pitää heti lopettaa, koska sivuoireina on tunnetusti juuri tällaista välinpitämättömyyttä. Se saattaa johta masennukseen jos käyttöä ei lopeta. No, vaihdoinpa allergialääkkeen ja oireet katosivat viikossa.
Käytän edelleen Duactia satunnaisesti mutta en koskaan yli kahta viikkoa putkeen.
Tokihan välinpitämättömyyttä voivat aiheuttaa muutkin asiat, mutta niistä myöhemmin.

Onnellisuus siis. Mistä se koostuu? Koenko onnistumisen tunteita? Tuntuuko miltään? Onko koko ajan paha olo? Olenko tyytyväinen? Saanko mitään aikaa töisä ja/tai vapaa-ajalla? Ottaako koko ajan päähän? Näitä asioita kannattaa miettiä, ne vaikuttavat siihen miten elät elämäsi.

One Response to “Hyvä elämä I”

  1. Arktinen Haapa

    Oho tulipa pitkä. No, isoja asioita ei voi käsitellä lyhyesti vaikka kuinka yrittää tiivistää.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s